Frittata met spinazie en zalm

Frittata is een gerecht uit Italië dat bestaat uit lichtjes opgeklopte eieren gemengd met groenten en vlees of kaas. Niet veel meer dus dan wat we het Nederlands een omelet noemen.

Deze frittata is gemaakt met ui en spinazieblaadjes, opgeklopte eieren en met verse fijngehakte dille. Ze is afgewerkt met reepjes gerookte zalm en pijnboompitjes. Heerlijk als lunch vergezeld met een salade. Het is een complete maaltijd en bevat vele vitaminen, mineralen, omega 3 vetzuren, eiwitten en aminozuren.

Waarom ik vaak een omelet eet als lunch?

Eieren zijn een bron van eiwitten en aminozuren. Essentiële aminozuren worden niet door ons lichaam zelf aangemaakt en moeten we daarom via voeding opnemen. Ons lichaam heeft die aminozuren omdat die de basis zijn voor de productie van eiwitten, welke op hun beurt weer enorm belangrijk zijn voor het aanmaken en onderhouden van cellen in het bloed, de huid, de spieren en de botten.

De wonderlijke werking van choline

Ook het eigeel is gezond, en bevat choline; een belangrijke voedingstof voor onze leverfunctie, stofwisseling en het brein. Ze helpt tegen aderverkalking, verbetert het geheugen en het concentratievermogen en ze bevordert een gezonde slaap. Choline wordt maar in beperkte mate aangemaakt door ons lichaam, vandaar de noodzaak om voeding te eten waarmee je je choline reserves aanvult.

Het belang van eieren

Eieren bevatten ook veel vitamines zoals vitamine B2, vitamine D en vitamine E. Vitamine B2 is nodig voor de stofwisseling in ons lichaam. Het helpt bij de verbranding van koolhydraten, eiwitten en vetten. Dit zorgt ervoor dat we voldoende energie hebben. Vitamine D hebben we nodig voor sterke botten en tanden. Vitamine E beschermt de lichaamscellen en celwanden. Tevens bevatten eieren ook mineralen zoals fosfor, ijzer, zink, seleen en jodium.

Tot slot

In een omelet kan je veel afwisseling brengen. Men kan er groenten in verwerken zoals allerlei soorten paddestoelen, tomaten, courgettes, spinazie, … Tevens kan je er restjes van kip, gerookte zalm of garnalen aan toevoegen en allerlei soorten kruiden zoals peterselie, basilicum, dille. En je kan ze afwerken met wat pijnboompitten en sesamzaadjes,…

Alles voor een complete, gevarieerde en lekkere lunch!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *